Având în vedere situația dificilă în care sunt puse de către ministerele de resort instituțiile de cultură din țară, subordonate unităților administrativ-teritoriale, respectiv, în urma numeroaselor întrebări / articole și interpretări privind aplicarea șomajului tehnic în cadrul instituțiilor de cultură subordonate Consiliului Județean Bihor, pentru o corectă informare asupra tematicii, facem următoarele precizări:
Cu referire la șomajul tehnic din perioada pandemiei, prevederile legislative nu au făcut și nu fac diferențiere în privința angajaților din mediul privat și cei din sfera bugetară. În urma unei serii de consultări avute între conducerea CJ Bihor și directorii instituțiilor de cultură subordonate, președintele Pásztor Sándor, prin Dispoziția 96 / 08.04.2020 a recomandat managerilor instituțiilor din subordine a căror activitate s-a redus temporar datorită efectelor epidemiei de coronavirus COVID-19, aplicare pe perioada menținerii stării de urgență pe teritoriul României a art. XI, XII și XIII a OUG 30/2020.
Prealabil emiterii Dispoziției 96 / 2020, între managerii instituțiilor de cultură, președintele C.J. Bihor și specialiști din cadrul aparatului de specialitate al autorității, au avut loc trei întâlniri de lucru în cadrul cărora a fost analizată necesitatea instituirii acestei măsuri.
Prin Dispoziția nr. 73/13.03.2020 a fost constituit grupul de lucru pentru coordonarea la nivelul Consiliului Județean Bihor și a instituțiilor subordonate a acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor determinate de infecțiile cu coronavirusul COVID – 19. În cadrul ședinței din data de 07.04.2020, grupul de lucru, în unanimitate, a decis luarea unor măsuri de limitare a impactului produs asupra bugetului Județului Bihor prin această situație și a hotărât necesitatea suspendării contractelor individuale de muncă pentru acei angajați a căror activitate a fost redusă temporar ca urmare efectelor produse de coronavirusul SARS – CoV – 2, pe perioada stării de urgență instituită pe teritoriul României.
Încă înainte de 16 aprilie 2020, la nivelul instituțiilor publice de cultură din subordinea Consiliului Județean Bihor, în scopul respectării tuturor măsurilor dispuse de către Comitetul Național pentru Situații de Urgență pentru limitarea răspândirii virusului, precum și a celor cuprinse în ordonanțele militare emise de către Ministerul Afacerilor Interne în acest sens, fiecare manager a instituit un set de măsuri de reducere/suspendare a activității cu publicul, ceea ce a condus la reducerea semnificativă a activității acestor instituții.
Ulterior emiterii dispoziției, fiecare manager a identificat angajații a căror activitate a fost redusă temporar și a emis decizie de suspendare a contractelor individuale de muncă pentru o parte din angajații propriei instituții. Practic, pentru această perioadă de circa o lună, un număr de aproximativ 500 de persoane din cadrul instituțiilor subordonate au fost afectate de șomajul tehnic, decizii similare fiind luate și de alte UAT-uri, de la instituții culturale din subordinea Primăriei Oradea sau a mai multor consilii județene. Analizând situația de fapt, și numeroasele interpretări și incertitudini asupra subiectului în cauză, președintele Pásztor Sándor a transmis la data de 29 aprilie 2020 o adresă către Ministerul Muncii, pentru a cere clarificări
privind următoarele subiecte:
– Contravaloarea indemnizațiilor de șomaj va fi sau nu suportată din bugetul asigurărilor de șomaj conform art. XI și următoarele din OUG 30/2020?
– În situația unui răspuns afirmativ, în cazul în care AJOFM Bihor nu va face plata sumelor pentru fiecare angajator până la data salariilor, există posibilitatea ca aceste sume să fie recuperate din bugetul asigurărilor sociale?
– În situația unui răspuns negativ, aceste indemnizații vor fi suportate de fiecare angajator în parte din fondul de salarii?
Din păcate, nici până la această dată, Consiliul Județean Bihor nu a primit vreun răspuns în problematica în cauză! Până la data prezentei, fiecare conducător de instituție culturală din subordinea Consiliului Județean a depus cereri pentru plata indemnizațiilor de șomaj către AJOFM Bihor, însă, niciuneia dintre ele nu i s-a transmis răspuns privind decontarea sau nu a indemnizației. La ultima ședință consultativă cu directorii, cea de vineri 08.05.2020, data la care Guvernul nu a tranșat oficial problema referitoare la plata cuantumului de 75% din indemnizații de șomaj din partea ministerului de resort, practic, pentru a evita un blocaj în privința achitării la zi a indemnizațiilor de șomaj ce se cuvin angajaților, s-a luat decizia de a achita contravaloarea acestora din bugetul fiecărei instituții în parte.
În funcție de răspunsurile ce vor fi primite, urmează a analiza măsurile ce se impun a fi întreprinse de fiecare instituție în parte. La Registratura Consiliului Județean Bihor a fost înregistrată plângerea prealabilă a doamnei Gajdó Ioana, căreia, azi i s-a comunicat răspunsul nostru argumentat. Precizăm că, președintele Pásztor Sándor a avut discuții pe această temă cu prefectul județului Bihor, care la momentul respectiv nu a avut obiecții privind demersurile întreprinse. Pe lângă aceasta, o problemă mai stringentă este legată de prevederile art. 20 din OUG 50 / 15 aprilie 2020 referitoare la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, în urma căreia, bugetul nostru, și implicit a celor trei instituții de spectacole, a fost degrevat cu o sumă de circa 19,6 milioane lei, din totalul de 46 milioane preconizat. Practic, nesusținerea de către Guvern a instituțiilor de cultură din subordinea UAT-urilor va aduce probleme grave în funcționarea acestora deja începând cu luna iulie, fiindcă nu vor fi bani suficienți în cadrul fondurilor de salarii. Pentru soluționarea acestei problematici, conducerea Consiliului Județean Bihor a trimis adresă către ministerul de resort în data de 27 aprilie 2020, document pe care de asemenea vi-l atașăm.