Rezultatele ultimei testări PISA, publicate ieri, arată că 44% dintre elevii de 15 ani, au dificultăți reale în a înțelege ce citesc și nu posedă o gândire critică. O creștere cu 4% a analfabetismului funcțional în doar 3 ani, scurși de la precedenta testare: acesta este rezultatul guvernării PSD în domeniul educației, a deselor schimbări de ministru și a modificărilor făcute peste noapte, fără studii de impact. Acest rezultat plasează România undeva la coada clasamentului, pe locul 47 din 79, fiind cel mai slab înregistrat de când țara noastră participă la această testare internațională.
În urmă cu 3 ani erau publicate rezultatele testării PISA efectuate în 2016, rezultate la fel de dezastruoase pentru țara noastră care se plasa pe locul 48 din 78 de țări participante. Am tras atunci un semnal de alarmă adresând o întrebare fostului ministru al educației, domnul Pavel Năstase, cerând măsuri concrete pentru a rezolva această situație extrem de gravă. Mi-am exprimat îngrijorarea în special raportat la nivelul foarte ridicat al analfabetismului funcțional, un criteriu primordial în evaluarea nivelului educațional. Elevii afectați de analfabetismul funcțional nu au capacitatea de a înțelege, sintetiza și genera opinii despre un text citit la prima vedere. Ramificațiile acestui aspect se vor reflecta în întreaga lor evoluție atât educațională cât și profesională.
Răspunsul primit de la ministrul PSD Pavel Năstase a fost unul vag, plin de promisiuni legate de o reevaluare a curriculumului școlar pentru învățământul preuniversitar, nou plan cadru sau noi programe școlare. Era promisă de asemenea o centrare a atenției asupra elevului concomitent cu “regândirea raportului dintre abordarea disciplinară și abordarea integrată a învățării, prin valorificarea avantajelor pe care acestea le oferă”. Au trecut de atunci 3 ani, timp în care conform promisiunilor, guvernele PSD trebuiau să aplice măsurile menite să remedieze problemele grave ale sistemului educațional. Este evident acum că toate promisiunile transmise în răspunsul ministrului educației de atunci au fost minciuni menite să închidă gura criticilor, fără o intenție reală de a lua acțiuni concrete. De altfel, în toți acești 3 ani de guvernare PSD, indiferent de problema pe care am sesizat-o Ministerului Educației, răspunsurile au fost la fel de vagi, realizate conform unui șablon. Aceste rezultate demonstrează încă odată modul iresponsabil în care a fost
condus Ministerul Educației. Pornim la drum cu aceste probleme pe care în primul rând trebuie să le recunoaștem, ca să le putem mai apoi, rezolva. Există soluții pentru a ameliora aceste grave decalaje față de celelalte state europene care s-au confruntat și ele cu astfel de probleme în urmă cu mai mulți ani. E nevoie să cunoaștem acele modele și să le adaptăm realității românești. E esențial ca profesorii să fie sprijiniți și instruiți pentru a-și schimba stilul de predare, să-l facă mai interesant și interactiv, mai plin de entuziasm și motivator. E nevoie de revizuirea programei școlare, dar și de mai multă libertate acordată profesorilor în ceea ce privește modul de
predare, importante fiind rezultatele obținute.
S-a constatat în toți acești ani că stresul și supraaglomerarea elevilor nu conduc la rezultate pozitive, ci dimpotrivă. Masteratul didactic, dar mai ales, formarea continuă a profesorilor în școală, printre copii, și nu în afara ei, vor da rezultatele scontate într-un termen relativ scurt. Centrarea sistemului pe elev înseamnă să vezi valoarea din fiecare copil, să-l ajuți să-și atingă potențialul maxim, unde poate da maxim de randament, să-i încurajezi creativitatea și spiritul de inovație. Consilierea școlară în gimnaziu și colaborarea bună dintre școală și familie, vor contribui la îmbunătățirea rezultatelor copiilor.
Florica Cherecheș, Deputat PNL Bihor